De shake in online

Wie denkt dat hij met zijn winkel ook online moet, zal zich toch even een keer achter zijn oor moeten krabben.
Vanmorgen stond er nog een artikel in de Telegraaf met als titel “Nieuwe strijd bij webwinkels op komst“. Was het 20 jaar geleden nog uniek om met een contactlenzenwebsite op de markt te komen, nu is het gemeengoed en kom je er als nieuwe speler moeilijk tussen. Laat staan dat je er nog geld mee kunt verdienen.

Zelfs de Bol.com’s, Coolblues en de Zalado’s van nu gaan het zwaar krijgen. Deze hebben met zijn 3en een marktaandeel van 27%. In Duitsland hebben de grootste 3 spelers inmiddels 55% aandeel, waarvan Amazon het grootste deel. In China is het marktaandeel zelfs 74% en dat ligt bij Alibaba en JD. Je leest het goed 2 spelers die 74% van de online handel in 1 land in handen heeft. Dat wordt nog wat voor Nederland.

Is het dan nog zo verstandig om online te gaan met je optiekzaak? Wat is je doel? Wil jij je huidige klanten de kans bieden om online hun producten opnieuw te bestellen? Wil je nieuwe klanten ermee gaan bedienen? Voor beide groepen zijn ook alternatieven beschikbaar die minder risico vormen.
Sterker nog er zijn alternatieven voor handen die jouw winkel nog sterker maken.

Dus denk na voordat je door kennissen, vrienden, familie of zelfs banken laat ompraten tot het investeren in een online kanaal.

Plaats een reactie